onsdag 12 april 2017

Språkutvecklande arbete i ämnet slöjd

Fågelprojekt i slöjden.


Tack för ett givande samtal idag i slöjdsalen. Idag har jag insett hur mycket slöjdämnet har ändrats sedan min egen grundskoletid, då allt gick ut på att producera. Idag är fokus på processen, från tanke, skiss, omarbetning, pröva, ompröva till färdig smörkniv.
 Vi samtalade om hur vi arbetar språk- och kunskapsutvecklande i ämnet slöjd och vad som kan utvecklas, tex med IKT. Fokus på nyanländas lärande.

När eleverna startar med ämnet slöjd i år 3 är det många ord och begrepp som är nya för dem. Dessa går lärarna igenom och bygger vidare på under åren i slöjdsalarna. När man slutar grundskolan ska man ha koll på vad allt heter i salen.
Om en nyanländ elev kommer till slöjden i år 5 eller 6 så är det många ord och begrepp som behöver gås igenom. Här upplever pedagogerna att de har brist på tid att ge eleverna en genomgång för att komma ifatt.

Vi stannade till och diskuterade det här lite extra:
  • Kan man tänka sig någon form av grundkurs som en nyanländ elev får gå igenom?
  • Ska den nyanlända eleven starta med projekt som tillhör år tre och sedan arbeta sig upp på svårare nivåer?

Det finns slöjdlärare som filmar alla moment innan lektionen så att eleverna kan få se instruktionerna till sin slöjduppgift om och om igen i egen takt. Vissa instruktioner finns även på andra modersmål än svenska. Instruktionsfilmerna kan även flippas, visas innan lektioner, som läxa.

https://youtu.be/Zgt3-4Ufigk?list=PLrABUevOha4ews_xsOspiRZVHDJ39D9PU (textil/slöjdbegrepp för nyanlända elever)

https://youtu.be/KI01dqcW9Ds?list=PL_e8cgK9z1S8cORtbK3HY9VBIu1RnLGrA(fingervirka)

https://youtu.be/IdFaR2WGoLQ?list=PLrABUevOha4ews_xsOspiRZVHDJ39D9PU (trämetall)

http://vildir.se/verktygsvaggen/

https://youtu.be/fMBFtDeVEO4?list=PL_e8cgK9z1S8cORtbK3HY9VBIu1RnLGrA

I sista klippet om att pröva och ompröva i slöjden.

På en del skolor har förberedelseklassen egen slöjdtid. Detta skulle "vara guld värt" som slöjdlärarna uttrycker det. Då kunde en studiehandledare på modersmålet vara med vid några tillfällen. Det finns många säkerhetsaspekter i ämnet slöjd som behöver gås igenom på modersmålet för att vara riktigt säker på att eleven förstår.

I textilslöjden har läraren testat att arbeta digitalt med slöjdlexikon och här följer en mycket instruerande film om detta:

https://youtu.be/bW_-PXdCM_c

Till sist QR-koder.

http://www.skapaqrkod.se/

På denna webbadress får du veta allt du behöver om QR-koder i allmänhet. Sedan är det bara din fantasi som sätter begränsningar till vad koderna kan användas till i slöjdämnet.
En slöjdlärare sa så här på sin blogg:

"Jag har fått ett nytt verktyg i slöjden. En Ipad."

Många tänker nog hammare eller virknål när vi hör verktyg, men den här läraren vill använda Ipad i hela slöjdprocessen, från instruktioner, inspelade och utlagda på Youtube, till färdigt resultat, som dokumenteras med Ipad av eleverna.Mitt i processarbetet använder de QR-koder som hänger vid varje verktyg i slöjdsalen. Med Ipaden scannar eleven av koden och får veta mer om verktygen samt kan få inspiration till vad man kan använda dem till.

Länk till bloggen: https://slojdlararen.wordpress.com/tag/qr-kod/

Med förhoppning om en Trevlig Påsk!

Susann








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar