fredag 9 februari 2018

Att ge modellen innan eleven prövar själv



Skrivning pågår i SVA! Vi har läst om flickan Malala i en text ur SVA- läromedlet Entré, där Malala delar med sig av En dag i mitt liv. Utifrån hennes text skulle sedan eleverna skriva under samma tema. De delar texterna med mig på driven och jag ger respons under skrivprocessen i form av två stjärnor och en önskning # twostarsandawish.

Efter sportlovet ska vi öva på gamla nationella prov och påbörja skrivning igen. Då ska eleverna få ge varandra respons #kamratrespons i samma form. Vi ska också öva på andra elevers texter, som jag t ex hittar i materialet Bygga svenska. För att kunna ge respons behöver eleven känna till betygskriterierna för SVA, så dessa ska vi också gå igenom en gång till.

Elevers output visar mig på vilken nivå de befinner sig i språkutvecklingen och jag ser om jag gett dem tillräcklig input i min undervisning. Kanske jag behöver fokusera explicit på någon del av grammatiken eller på hur man bygger upp en text för att den ska bli spännande att läsa.

                                  

                                                   

#gleerups
#malala
#nyanländaslärande
#twostarsandawish






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar