fredag 30 juni 2017

Sommarskolan 2017

Nu har det gått två veckor sedan skolstart. Sommarskolan i Mörbylånga kommun är för de elever som behöver träning i svenska, matte och engelska i åren 6-8. Vi har lagt upp dagarna med egna arbetspass varvade med ett gemensamt tema-arbete.
8 av 10 elever har annat modersmål än svenska, så temat har haft fokus på svenska. Vi analyserar Lalehs låtttexter och skriver om Laleh. Vi har även läst om David och Goliath ur den bibliska mytologin, för att få förståelse för Goliat i låttexten med samma namn. 
Min intention är att ge eleverna mikrolektioner med olika strategier och förhållningssätt att ta in en text.
Metoder vi använt tills nu är diktamen, luck-text, understrykningar av nya ord, listskrivning och bildstöd.
Nästa vecka har vi kvar att gå igenom VENN-diagram, VÖL-tabell, 6-fältare och 4-fältare.

Google är inte helt förbjudet, men näst intill! 
Jag försöker få eleverna att diskutera fram vad de vill skriva och vid skrivandet använda de ord de behärskar. 

När vi tog en runda och utvärderade sommarskolan hittills så sa en elev: " sommarskolan är bra för vi har inga vanliga lektioner". Det tog jag som positiv kritik. Eleverna gillar när det händer saker på lektionerna. De vill vara delaktiga och aktiva. 

Nu är Ramadan slut sedan i måndags och vi firade Eid även i sommarskolan. Vi grillade hamburgare utomhus och bjöd in skolexpeditionen personal på en " förmiddagsburgare". 

Innan regnet kom så passade vi på att ha en utomhuslektion med rörelse. Strandtennis, tennis, boule, hopprep och jätteplockepinn ingår numera i elevernas vokabulär.

Ibland har Hanna och jag upplevt att gruppen är lite för liten för att det ska bli någon dynamik i den. En grupp på 15 elever hade varit bra. De här eleverna är ofta skoltrötta redan innan sommarskolan, så vissa dagar väljer de tyvärr att sova eller göra något annat. Som minst har det varit två elever på plats!







Vi firar Eid.



  
Fredagsmys i sommarskolan. Film om Laleh visades. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar