måndag 23 oktober 2017

I-landsproblem

Sedan jag uppdaterade min Ipad så har jag inte kunnat blogga så ofta jag har velat, då Ipaden är mitt främsta IKT-stöd. Passar på när tillfälle ges att logga in på PC och blogga om dagen.


Idag har jag förberett eleverna på FN-dagen som ska firas imorgon. Vi har utgått från bilder som är tagna ur barns vardag runt om i världen och ställt frågor: Får alla barn gå i skolan? Får alla barn leka? Får alla barn äta sig mätta?


Eleverna fick sedan varsin bild att skriva en mening om. Ett påstående ur Barnkonventionen.



 Alla barn ska få gå i skolan. Alla barn ska få äta sig mätta.



 INGA barn ska arbeta. Alla barn ska få leka.



Speciellt bilden från Thailand på en pojke som somnat på marknaden där han säljer frukt, fångade barnens intresse. Vi har en flicka från Thailand i gruppen så verkligheten kom nära dem.

Parallellt med detta har vi sett en serie från AV-media om en familj som kommer ny till Sverige.
De är från Burma men har bott i flyktingläger i Bangladesh. Bilder från flyktinglägret varvas med eras nya liv i norra Sverige. Mycket fängslande för lågstadieåldern.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar