fredag 24 november 2017

Ett gott mottagande

Med inspiration från konferensen Stora Kliv i Linköping och Malmö Stad
här följer :


10 tips för en god mottagning av nyanlända elever i Mörbylånga kommun
Vad Mörbylånga kommuns grundskolor behöver göra och veta för att kunna skapa ett gott mottagande för nyanlända elever (inklusive användbara länkar)


  1. Boka ett introduktionsmöte
Det är viktigt att ha en god relation mellan skola, elev och vårdnadshavare från början. Boka därför tidigt ett möte där elev och vårdnadshavare får information om klass- och grupplacering och regler på sin nya skola. Hur går det till att sjukanmäla eleven? Hur får man information om läxor och utflykter? Tänk ut vad familjen kan behöva veta samt boka en tolk via tolkförmedlingen. Här kan din SVA-lärare vara behjälplig.


2. Läs kartläggningsmaterial och Individuell studieplan


Ta del av de kartläggningar som är gjorda av eleven och / eller den individuella studieplanen som är upprättad. Detta för att kunna göra en bra grupplacering och ge eleven den stöttning hen behöver i sin undervisning. Tänk igenom eventuella anpassningar.


3. Avsätt tid för samarbete


Avsätt tid i ditt arbetslag, med kollegor, för att gemensamt planera och genomföra en språk - och kunskapsutvecklande undervisning.
Ta din SKUA-utvecklare till hjälp. Hen kan komma till arbetslaget och ge vägledning runt mottagandet av eleven samt i språk - och kunskapsutvecklande arbete.
SKUA gynnar alla elever i klassrummet. Samarbete mellan samtliga undervisande lärare runt eleven är nödvändigt för att få en helhetsbild av eleven.
Vilka är elevens styrkor? Hur skapar vi en meningsfull skoldag för eleven?


4. Boka ett planeringsmöte med studiehandledaren på modersmålet


Vilket modersmål din elev talar framgår av kartläggningsmaterialet. Finns studiehandledning på det modersmålet? Fråga din rektor.
Det är viktigt att studiehandledningen kommer igång i ett tidigt skede så att eleven missar så lite som möjligt av kunskapsinhämtande.
Gör en plan för studiehandledning.Den finns till för att eleven ska få högre måluppfyllelse.
Arbeta gärna med gemensamma dokument i Drive och Classroom runt eleven och planeringar av lektioner.


5. Anmäl eleven till modersmålsundervisning


Blankett finns för anmälan till modersmålsundervisning och den kan fyllas i så snart eleven har fått uppehållstillstånd, ej under asylprocessen.
Om modersmålet stärks, stärks även individen och det gynnar en andraspråksinlärning, som gynnar en kunskapsinlärning.
Modersmålsundervisningen sker ej under ordinarie skoltid. Den kan även ske i samarbete med andra kommuner.


6. Se över dina digitala hjälpmedel


Mörbylånga kommun har avtal med Inläsningstjänst, ILT, som erbjuder ljudböcker och inlästa läromedel på olika språk.
Din IKT-coach har tips om bra appar och program för språkutveckling.
Hen gör gärna ett lektionsbesök och berättar mer.


7. Ta vara på raster och tid på fritidshemmet


Tänk på att tiden utanför klassrummet är viktig. Elevens sociala inkludering gynnar språkutvecklingen och därmed lärandet.


8. Kartläggning steg 3 samt bedömning av SVA i Bygga Svenska


Skolverkets kartläggningsmaterial för nyanlända finns nu  i följande ämnen:biologi, engelska, fysik, historia, kemi, matematik, religionskunskap, teknik.
I bedömningsmaterialet Bygga svenska från Skolverket kan SVA- läraren bedöma utvecklingen i svenska språket i 5 steg. Detta kan vara en vägledning i beslutet  för om eleven ska ha SVA eller svenska.
Kartläggningen i ämnen kan ge viktig vägledning om elevens förmågor och kunskaper. Kartläggningen sker med tolk. Kontakta din SVA-lärare för bokning av tolk.


9. Ta hjälp, av SKUA-utvecklare, projektgruppen för nyanländas lärande, IKT-coach samt Förstelärare i SVA


Ta hjälp av personal i kommunen som arbetar med insatser och stöttning för nyanländas lärande. De erbjuder mötesplatser samt lektions- eller arbetslagsbesök samt kollegialt lärande och enskild coachning.


10. Tänk interkulturellt


Reflektera över vad ett möte med den svenska skolan och dess värden kan innebära för en elev som nu ska skaffa sig en ny läridentitet som elev i svensk skola.
Använd elevens modersmål samt tidigare skol- och livserfarenhet för att skapa ett meningsfullt sammanhang.


Dela gärna med dig av dina bästa tips!


Länkar:
http://kolladinskola.se/1357.aspx Hur tar din skola emot nyanlända?
https://bp.skolverket.se/web/step_3/start kartläggningsmaterial steg 3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar