torsdag 1 mars 2018


Hur får vi in Bygga Svenska i det systematiska kvalitetsarbetet?
Jag själv tänker att materialet från Skolverket behöver vara en naturlig del av undervisningen och bör skrivas in i rutiner för SVA i kommunen. Dessa rutiner ska jag ta fram under våren 2018 som ett uppdrag i projektgruppen för nyanländas lärande. Kom gärna med synpunkter om vad du tycker borde stå med i sådana rutiner. Jag kommer att utgå från Anna Kayas förslag på rutiner som finns att läsa på hennes blogg http://nyisvenskaskolan.blogspot.se/2017/10/uppratta-rutiner-for-sva-undervisning.html

Det som framkommer på dagens Dialogmöte i Växjö, är att det är rektor/skolchef som måste sanktionera att Bygga svenska blir en del av undervisningen. Det är en sak att SVA-läraren på skolan ser att det här är ett fantastiskt redskap att mäta språkutveckling, men det är ämneslärarna som behöver få exempel på hur de kan stötta och observera för att märka språkutveckling i sina klassrum.


Ett exempel på hur ämnesläraren i historia kan utgå från Bygga svenska i planeringen, vilka observationspunkter kan jag täcka in i arbetsområdet?


Exempel på stöttning samt hur de olika förmågorna ska kunna observeras? Eleverna ska på steg 4 & 5  kunna motivera, analysera och beskriva samband.


Analys av Elevtext. Vi måste öva på att se bortom stavfel och interjektionsfelen. Når budskapet fram?   
Viken var graden av stöttning spelar också in när det gäller bedömningen. Här har Ali återberättat en so-lektion och beskrivit en process. Texten bedöms nå steg 3 Skriva.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar