torsdag 17 augusti 2017

Föreläsning om digitala hjälpmedel pågår

Sitter i aulan och lyssnar på föreläsare från Inläsningstjänst och NE. Vad gäller ILT så känner jag att jag visste det mesta redan. Men lite nytt tar jag med dig.
Vad gäller NE så var det mycket nytt! Allt från blindkartor och att jag klarade att logga in på deras 7 appar för år F-3. Så nu ska dessa appar testas på elever från och med nästa vecka!


Efter kaffepausen lyssnar vi på föreläsare från Skolon. Ett ställe att samla sina digitala verktyg på. 

 Några av de digitala verktyg man kan samla på Skolon.


På måndag är det elevstart. Jag kommer att starta upp en förberedelseklass med tre elever direkt. Eleverna har modersmål arabiska och rumänska. 
Mitt klassrum ska möbleras och anpassas för att passa FBK, SVA-undervisning och förskoleklass. Jag kommer att ha fortsatt fokus på att starta mina lektioner på vår matta i myshörnan, med genomgång av lektionen och högläsning. Så mattan får vara kvar. Två arbetsplatser med sex arbetsplatser kommer att passa för måla, pyssla, pussla, spela spel,skriva, räkna och allt det andra.

Jag funderar och funderar på vilket tema jag ska ha i SVA-undervisningen. Jag vet bara att det ska handla om skrivande. Att producera egna texter. Jag vill visa strukturer genom att starta ett gemensamt tema i terminsstarten. Jag vill använda mig av genrepedagogikens struktur. Återkommer om vad det blev. Kanske Bamse och hans vänner.....där får man in personbeskrivning, känslor, miljöer, dilemma, våga ta ställning.....

Stark och snäll, men svag i ibland. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar