måndag 14 augusti 2017

Lärarstart

Idag började terminen för många lärare. Nya konstellationer av arbetslag ska lära känna varandra och lägga upp planer för det pedagogiska arbetet. Jag tillhör fortfarande arbetslaget Galaxen. Där ingår en förskoleklass, en fritidsavdelning, två ettor och SVA-FBK. 
Idag gällde det mest att packa upp sina kartonger och påbörja någon slags möblering av klassrummet.  
I år ska jag dela mitt klassrum med förskoleklass vid vissa tillfällen, de kan använda det till grupprum eller målarrum och detta gör att det behöver möbleras för att passa både mina sagostunder på mattan och stunder av enskilt arbete vid skolbänken.

Nya utmaningar väntar. Jag ska gå en kurs i SKUA en gång i månaden i Stockholm. Språk - och kunskapsutvecklande arbetssätt. Detta kommer att kräva tid av inläsning och genomförande så jag har nedsättning i tjänst. Detta finansieras av Skolverket, som Mörbylånga kommun driver ett projekt för nyanländas lärande med.

Jag kommer även att sitta med i projektgruppen för nyanländas lärande i kommunen, samt fortsätta med mitt försteläraruppdrag i kommunen, att utveckla undervisningen i svenska som andraspråk.

Jag har en projektbeskrivning men har ganska fria val att komma på vägen till målet. Att skriva i bloggen är ett, ett annat är sidan jag skapat på Facebook, " Nätverkande för SVA i Mörbylånga kommun".

Allt som allt ger detta en nedsättning av 45% i tjänst, dvs jag arbetar 55% med ordinarie undervisning.
Mitt fokus kommer därför att vara att coacha och inspirera lärare att undervisa nyanlända elever och elever med annat modersmål än svenska på ett sätt som gynnar alla i klassrummet.

För att veta på vilken nivå eleverna befinner sig innan de undervisas kommer jag att göra materialet Bygga Svenska från Skolverkets bedömningsportal känt hos alla SVA-läraren kommunen. Utöver den vanliga kompetensutvecklingen kommer en SVA-lärare från varje enhet, inklusive förskola och sfi, att ingå i ett nätverk där fokus ligger på materialet.

Det har nu kommit elevexempel samt videoklipp,  som hjälper till vid bedömningen. 
Kvällens lektyr blir att påbörja inläsningen av de relativt nyutkomna elevexempeln tilll Bygga Svenska år 1-3. 

 Elevexempel år 1-3 i att skriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar