måndag 18 september 2017

SVA-vardag


Jag läser läsläxa med en elev och sedan lägger vi orden ur läsläxan med alfabetslådan.
Sedan läser vi de orden och ser att de är desamma som i läseboken!
Ytterligare en dimension när vi tar kort på elevens arbete och han kan visa sin klass vad han gjort.


Att förstå instruktioner. Min mening var att stegvis lära sig teckna en trädgårdssnäcka i 6 steg, men eleven är van vid ett annat skolsystem, så hen målade av de olika stegen. Detta är jättevanligt och svårt att förstå det här med att i svensk skola får du skapa på egen hand. 


Vi varvar stillasittande med rörelse framför smartboarden. Här Bokstavståget via AV-medias hemsida.
Smartboarden sitter lite för högt för lågstadieeleverna så ibland får de hoppa för att nå.


Tema Snigel & Snäcka. Vi har börjat samla ihop fakta och valt ut Expertord vi behöver veta mer om och som vi kommer behöva använda i en faktatext om Snäckor.
Vi sjunger Lilla snigel och granskar kritiskt barnboksbilder där sången illustreras av en....snäcka!


Arbetsgång. Allt ska hinnas med, eleven väljer ordningen. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar