torsdag 14 september 2017

Uppstart SKUA i Mörbylånga kommun

ILena och Aina.

Måndagen den 4 september startade SKUA, Språk och Kunskapsutvecklande arbetssätt, upp i Mörbylånga kommun med en grupp av kommunens lärare. 
Vår kursledare kommer att vara Lena Andre' , från Linne'universitetet, som utbildats av NC, nationellt centrum för svenska som andraspråk. Vi träffar henne en gång i månaden och däremellan ses kollegorna på så kallade mellanträffar på respektive skola. Jag ska vara gruppledare i en sådan mellanträffsgrupp.
På plats den 4/9 var även Aina Bigestans från NC, som den här veckan var på studiebesök i kommunen, samt utbildade skollledningen i SKUA. 


I mon jobbväska just nu: 1. halstabletter, jag har ont i halsen. 2. Rosa anteckningsbok från Majema, i den antecknar jag allt om SKUA...3. En faktabok om sniglar, för vi jobbar om det ( men varför är det en snäcka på bilden?) 4. Pauline Gibbons bok, kurslitteratur på kursen



Nu har vi tagit SKUA ett steg längre! Linda, jag och Lena J har varit på kurs med NC för SKUA-utvecklare. Tjejerna ovan är de jag träffar i min basgrupp i Stockholm en gång i månaden framöver. Som ni ser så är det en härlig spridning i landet. 
Två dagar har varit fulla av övningar och föreläsningar.

 Hillaryövning

Alla övningar passar både att gör med elever och kollegor. De är av det kooperativa slaget, man interagerar i dem. Ovan ser ni övningen Hillary. Det var den första övningen vi gjorde med basgruppen. Genom att samtala skulle den inre cirkeln fyllas med saker vi hade gemensamt. I varsitt hörn skrev vi det som var unikt med varje individ. Det sägs att Hillary Clinton använde denna modell på sina bjudningar som presidentfru i Vita huset, för att gästerna skulle lära känna varandra.


SKUA-utvecklarna läser också Pauline Gibbons men utöver det även Handledning för kollegialt lärande, Elevnära skolledarskap, Flerspråkighet som resurs och Att undervisa nyanlända.


 

 Clarion Arlanda AirPort Hotel

SKUA-utvecklarnas kurs är varannan gång på Arlanda, och då verkligen PÅ Arlanda! Vi har inte behövt gå utomhus sedan vi kom igår morse, från gate direkt till konferens.


Det fanns en utomhus-lounge för de som ville ha frisk luft.


Dagens föreläsare var Saima G om kulturmöten istället för kulturkrockar, hur kan vi pedagoger hjälpa till att förhindra krockar? Hennes ord gick rakt in. Jag tror det blir så när föreläsaren själv upplevt en flykt och att vara nyanländ i ett nytt land. 


Stundtals molnfritt på hemresan.


Tack SAS för surdegsrullen med ost. Och tack till kvinnan som jag hade ett jättegivande samtal med på väg hem. Hon var mycket intresserad av kommunens projekt med nyanländas lärande. 

















1 kommentar:

  1. Mr Pedro är helt otrolig. Han har varit så lyhörd, så tålmodig och ärlig och bara underbar på sitt jobb som långivare. Jag kommer att köpa alla framtida hus med honom om jag någonsin flyttar till DC. Han är bara den absolut bästa."
    Jag kommer att rekommendera alla här som letar efter ett lån att kontakta en låneansvarig Pedro på e-post... pedroloanss@gmail.com

    SvaraRadera