måndag 8 maj 2017

Veckobrev vecka 19

Hej
Det här är veckobrevet för vecka 19 i Svenska som Andraspråk och Förberedelseklassen
För på måndag börjar två elever i FBK. Det är två bröder, en i förskoleklassen och en i år 2. De har gått på Victoriaskolan och känner några av våra elever innan.
De är hos mig tills de blir klassplacerade. 
På tisdag träffar jag Malin  i skolbiblioteket och  hennes kollega Martin på eftermiddagen mellan kl 14-15. Vi kommer bla att planera inköp av barnlitteratur på andra modersmål än svenska.
På onsdag är jag facklig 10-12. SVA som vanligt 8.10-9.10, samt 12.40-14.
På torsdag antar jag att de flesta elever är med sina nya klasser eller gör roliga saker med sina arbetslag, om inte, hör av dig till Tove. Hon skulle helst vilja följa med sina sexor till Skansenskolan.
På fredag ingen SVA. Jag är studieledig. Amal är i FBK 8.10-11. 

Idag har vi haft tema Odling på Galaxen. Vi har arbetat stationsvis och mina SVA-elever har varit med om att plantera, göra en bläddra, prata om bondens jobb på åkern samt ett experiment om vad växter behöver.


Vilket mindset har du som lärare och vilket mindset har dina elever?
Den amerikanska forskaren Carol S. Dweck har i sina studier om mind-set använt sig av två megakändisar, John McEnroe och Arnold Schwarzenegger. McEnroe föddes med en stor talang för tennis, men så fort något gick honom emot så skyllde han alltid på annat, bollen, gräset, domaren, racket. Han hade ett statiskt mindset och hans spelarkarriär tog slut ganska fort.
Schwarzenegger däremot föddes utan talang, smal och tanig i kroppen. Han övade upp sin talang och tränade. Han lyckades sedan inom områden som kroppsbyggare, skådespelare och guvernör i Florida. Han hade ett dynamiskt mindset. 

Beröm därför aldrig talangen hos dina elever utan den arbetsinsats de gör. 

Susann





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar