onsdag 29 mars 2017

Dagliga möten

Har idag besökt en skola i kommunen och fått möta underbara elever i förberedelseklass och i sva-undervisning.
De  kämpar på varje dag för att lära sig det  svenska språket och  för att komma in i det svenska samhället.
Pedagogerna runt dessa elever har inte alltid de bästa förutsättningarna. En av lärarna hade inget eget klassrum att vara i, utan fick hoppa runt där  det var ledigt.
Många klassrum  har inte den IKT-utrustning man skulle önska, t ex ingen Smartboard.

Ett av dagens möten var med två elever jag hade i sommarskolan 2016. När jag kom in i klassrummet satt de  djupt försjunkna i sina Chromebook och jobbade med Google translate för att skapa en text. Vid ett  tillfälle tog en av killarna av sig hörlurarna och så passade jag på att höra hur det var med  dem och hur det gick med svenskan. Sedan kom inte  hörlurarna på mer den  lektionen. Vi jobbade fram en text tillsammans. Jag bad dem säga mening för mening och vi lyssnade på hur det lät på svenska innan de skrev ner det.  Efter ett tag började de öppna sig mer och ville  visa en film på Youtube där en av dem visade en dans från  Afghanistan. Att spela in och dansa var en läxa de fått i ämnet idrott. Vi tittar på hela youtubeklippet och det är en traditionell dans som sker i en annorlunda miljö. På en flyktingförläggning i Sverige.
Det är i det personliga mötet med våra nyanlända elever som interkulturellt utbyte kan ske. Pojken berättar om fester i Afghanistan " We were always dancing" och han ser lycklig ut. Jag berättar om att i min familj dansar vi också ofta, i hemmet. Det är vår kultur.
Den andra killen tycker inte om att dansa. Han ser inte riktigt fram emot idrottsläxan där han ska framföra en dans.

Våra nyanlända elever är en heterogen grupp och alla har sin kultur med sig från hemlandet. Genom att visa intresse för den och genom att visa respekt för deras person kan vi se fram emot många utvecklande interkulturella möten i förskolan och skolan.

https://youtu.be/AKJueNp4rHg

Afghanska flickor i kör. De sjunger (fritt översatt från engelskan) " Jag är inte någon annans docka"
"jag förvandlar stenar till stjärnor" "Jag kan blomma på egen hand"

https://youtu.be/dIHD3y_rDmo?list=RDQMsAbzrItTEhw

Personlig favorit.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar