lördag 18 mars 2017

Stjärnläsare

                                       

Jag är i planeringstagen. Jag planerar att testa ⭐️-svenska på Liber Online .Just nu kan man prova stjärnsvenska under två veckor . Gå in på Liber läromedel och skriv upp dig på ett testabonnemang.



Det jag redan tycker om med läromedlet är att det engagerar en hel grupp. Vi kan tillsammans lyssna på en bok på Smartboarden och jag som pedagog kan pausa där det behövs. Berättarrösterna är jättebra! Boken är interaktiv, vilket min målgrupp av elever behöver. 

Efter att ha lyssnat på Supermman, i det här fallet, väljer man hur man vill gå vidare. Jag tänker att jag gör det i ordningen som bilderna kommer nedan. 


1. Läsa och illustrera till texten. Eleverna kommer fram och ritar och det kan bli en bild eller många små bilder som förklarar vad texten vi just läst handlar om. Varje sida i boken har denna möjlighet. Det går också att spara och att skriva ut. Fantastiskt!

2. Vi läser texten igen. Repeterar och tittar på våra illustrationer.

3. Nu är det endast bokens bilder och en tom sida för att skapa gruppens egen text till bilden. Funktionen fet text finns. Nya ord och begrepp kan fetas eller om man väljer ut en ordlösas t ex att arbeta med, verb, så kan dessa fetstilas. Även detta kan skrivas ut.

4. Boken Supermamman innehåller en tidningsartikel om en mystisk sak som har hänt. Pojken läser om det i tidningen. Vi tar in dagstidningar i klassrummet och letar efter nyheter om saker som har hänt. Kanske var det en supermamma eller superpappa som var ute och hjälpte till? Varje elev väljer en nyhet och skriver om den till sin egen text. Här kan man ju också leka reportrar och skriva en egen artikel till en tidning.

5. Jag vill också spinna vidare på Superhjälteteamat i bilden. Vi ritar oss själva i en dräkt som ger oss magiska krafter. Eleverna får skriva om sin superhjälte och dess styrkor.

6. Knyta ihop. Avsluta. Kommer vi ihåg? Vi läser läsförståelsefrågorna som finns i slutet av varje ⭐️-bok. 

Stjärnsvenskabiblioteket finns i 11 nivåer och just nu finns 64 titlar online. När du testar gör du det för att säkerställa att det här läromedlet passar dig innan du beställer det till din klass. Det ska alltså inte provas på elever under testperioden. 
Här följer länken till hur du testar fritt och sedan utvärderar materialet åt Liber:



 Och tänk, alla de här lektionerna och idéerna ursprunget ur en enda bok! I stället för att varje elev läser på egen hand så tar vi oss in i boken tillsammans. 
Ämnen som integrerar: svenska som andraspråk, samhällskunskap ( nyheter) och bild. 

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar