tisdag 21 mars 2017

Detta ska bli spännande

Idag ska jag vara gruppledare för en grupp lärare (svalärare, speciallärare, modersmålslärare, studiehandledare, resurslärare). Vi har idag en kommunövergripande kompetensutvecklingsdag med fokus på Språket i alla ämnen. Fokus på Nyanlända. Jag har förberett mig :)

Vid redovisningen av den elevtext vi ska ha med oss idag, tänker jag att vi arbetar enligt modellen Intervjukarusellen. Elevtexten skall vara en intext ( en orättad text) med reflektioner från eleven efter en SO eller NO-lektion. Modellen Karusellen är hämtad från Kooperativt lärande.

https://kooperativt.com/

Så här det till.

Vi bildar en yttre och en inre ring. Den inre ringen består av de som ska intervjua. De har en fråga, som de ställer till alla i yttre ring, en i taget. Den yttre ringen går runt den inre ringen och utsätts för följande frågeställningar. Jag har även lagt till en generell fråga som alla kan besvara även om de inte gjort uppgiften.

1. Vilken stöttning fick eleven före / under / efter lektionen?

Vilken stöttning ser du att nyanlända elever får i klassrummet?


2. Vilka ord och begrepp i SO/NO bör eleven arbeta vidare med?

Hur arbetar elever med ord och begrepp i SO/NO?


3. Vilken utveckling av det svenska språket har eleven nått om du analyserar elevtexten? Hur kan eleven arbeta vidare med grammatiken?

Hur analyserar du elevtexter så att eleven får explicit och adekvat grammatikundervisning?
Får elever grammatikundervisning?

Inre och yttre ring byter sedan plats och karusellen upprepas och frågepappret fyll på med svar.

I efterdiskussionerna redogörs för varje fråga i en runda runt bordet.
Jag har förberett och kopierat mallar för språkutvecklande arbetssätt som jag använder mig av i sva-undervisningen. T ex 4-fältaren och 6-fältaren.

Om det finns tid över kommer jag att informera om Skolverkets nya material Bygga svenska som hittills kommit ut för nyanlända elever i år 7-9 samt gymnasiet.

Återkommer efter genomförd dag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar