onsdag 1 mars 2017

Faktaböcker med VÖL och lärpar


https://urskola.se/Produkter/185885-En-bok-en-forfattare-Faktabocker-for-barn

Att ta sig an en faktatext.

Jag har valt att arbeta med EN författare och hans faktaböcker för barn. Detta för att eleverna ska ha igenkänning i böckerna. Men också för att Bengt-Erik Engholms böcker, med illustrationer av Jojo Falk. tilltalar barn i den ålder jag har på mina elever.
Målet med min undervisning är att ge strategier för hur man kan ta sig an en faktatext. Jag vill ge en uppsättning strategier till mina SVA- elever. Dessa kan de sedan förhoppningsvis applicera på andra faktatexter i tex SO/NO.

Strategierna handlar främst om hur eleven kan göra när den stöter på nya ord och begrepp i texten. Jag väljer att kalla dem nya i stället för svåra. 
De senaste månaderna har gruppen arbetat med skönlitterära texter. Nu vill jag att eleverna ska lära sig känna igen en faktatext, utifrån innehåll och utseende.
Jag som SVA-lärare ingår i arbetslaget Galaxen och vi har som mål att arbeta metakognitivt i alla ämnen, så det var också något jag funderade över. Det metakognitivt perspektivet kommer in om eleven börjar fundera över: 

Jag har lärt mig nya ord, jag funderar över vad de betyder, jag sätter in mina nya ord i ett sammanhang, jag klurar ut vad nya ord betyder.


 Men jag vill även få dem att tänka efter vad de kan innan om ämnet, innan de ens öppnar boken. Och detta gör vi genom en VÖL-tabell. Jag använder mig av VÖL-tabellen från En läsande klass: http://www.enlasandeklass.se/wp-content/uploads/2014/05/vol.pdf

Utifrån tabellen och den kunskap eleven hade innan och de frågor den ville ha svar på skriver sig eleven till ny kunskap.

Jag väljer att skapa lärpar i gruppen. Dessa par ska hålla ihop genom hela arbetet. 


Inspiration till detta arbete kom från https://hjartatskogshaga.wordpress.com/

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar