tisdag 21 mars 2017

Minnesanteckningar


Minnesanteckningar Kompetensutvecklingsdagen 21 mars 2017

Svenska som Andraspråk

Gruppledare: Susann

Dagens ledord: Peppa våra elever att våga ha en dröm!

Bildresultat för scaffoldingScaffolding

  • Vi börjar med en presentationsrunda och hälsar Amal välkommen till gruppen. Hon arbetar som språkstödjare i arabiska på Färjestadens skola. Amal berättar om skolan i Syrien och vi gör intressanta jämförelser mellan svensk och syrisk skola.
  • Susann informerar om att det finns studiehandledning online att köpa in. Kan vara ett alternativ vid ovanliga språk som tigrinja och kurmanji.
  • Redovisning av dagens textuppgift: Vi utgick från tre frågeställningar, alla tre med varsin generell fråga så man skulle kunna vara med i diskussionen utan att ha gjort uppgiften. Textuppgiften var att ta med en elevtext som elev skrivit efter en SO eller NO-lektion som en reflektion över vad eleven lärt sig.

  1. Vilken stöttning fick eleven före / under / efter SO/NO-lektionen?

Vilken stöttning får nyanlända elever i SO/NO-undervisning?

2. Vilka ord och begrepp behöver eleven arbeta vidare med i SO/NO?

Hur arbetar eleven med nya ord och begrepp i SO/NO?


3. Vid en analys av elevtext, vilken utveckling / nivå av svenska språket har eleven nått? Hur kan eleven arbeta vidare med explicit och adekvat grammatikundervisning?

Hur analyserar vi en elevtext? Hur utformar vi grammatikundervisningen?

Här följer hur diskussionerna gick:

1.

  • eleverna får ganska lite stöttning
  • jag som sva-lärare har ingen insyn i hur mycket stöttning som ges
  • svårt att stötta, får ingen lektionsplanering innan som studiehandledare
  • önskvärt att vara med vid planering av arbetsområdet och bygga in stöttning från början
  • tips: dela lektionsplanering via driven
  • vi går igenom ord och begrepp innan vi läser en text
  • sva-tid går till SO/NO-tid, men blir ett lärtillfälle med lästräning
  • alla barn behöver stöttning, skulle gynna de svenska eleverna också
  • att ha ett tillåtande klimat, släppa in andra språk på lektionerna, “vad heter det här på arabiska?” ( translanguaging)
  • Att stötta kan vara att hålla fast vid en metod en längre tid
  • använda mallar vid textskrivning, cirkelmodellen, 4-fältare, 6-rutan
  • eleverna känner trygghet i en metod


2.

  • utgå från en bild för att lära in nya ord och begrepp
  • göra tankekartor
  • utifrån bild och tankekarta skriva en text
  • alla år 2 gjorde samma skrivuppgift till dagens samling!
  • vi ska skriva texter tillsammans
  • undervisa om subjekt, predikat i en mening och fylla språket med adjektiv
  • en lärare har observerat att i läseboken på lågstadiet är språket urarmat och består av ofullständiga meningar
  • 4-fältare
  • 6-rutan
  • i de äldre åldrarna finns problemet att eleven sätter värde i mycket text, kopierar från ex Wikipedia och klistrar in utan förståelse


3.

  • vi tycker det är svårt att analysera elevtexter på ett djupare plan
  • svårt att hinna med att analysera på djupet
  • att studera vidare: Processbarhetsteorin (Pienemann)


Övrigt: Susann delar med sig av material vilket tacksamt togs emot ( ordtriangeln, 4-fältare, metakognition- vad är det  för våra elever?)

Bra länkar:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar