måndag 27 mars 2017

Idrott med Förberedelseklass

I dagsläget har jag så få elever i Förberedelseklass (FBK) att de inte har en egen tid i idrottshallen. Men idag är jag med en elev som är med i Galaxens idrott tills hen ska börja i klass. Det är dopp-boll som är planerat. Två lag passar bollen mellan sig men innan man passar ska bollen doppas en gång i golvet. Man får inte springa med bollen utan här får man samarbeta och passa sig fram mot målet, som är en rockring.


Med instruktioner som är tydliga och där man innan visar momenten så fungerar det jättebra. Under spelet behöver de vuxna vara närvarande mitt i spelet och påminna om kommandon som "dopp"
 " passa blå" "passa röd". 
Nästa lek är Alla bollar över till andra sidan. Här ska bollen RULLAS över golvet över till andra sidan. Inte kasta eller sparka.  Jag visar hur man måste böja i benen och sitta på huk för att få till en rull.


En elev föreslår att jag kan vara linjedomare och filma med min IPad så ingen sätter en fot över linjen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar