torsdag 30 mars 2017

Nyanländ och läs-och skrivsvårigheter

https://www.spsm.se/Motas/pedagogiska-konsekvenser/las--och-skrivsvarigheter-och-dyslexi/


http://www.skolporten.se/forskning/avhandling/dyslexi-pa-tva-sprak-en-multipel-fallstudie-av-spansk-svensktalande-ungdomar-med-las-och-skrivsvarigheter/






Ibland möter vi elever som har lite svårare än andra för att lära sig ett nytt språk. Det kan bero på många olika faktorer: familjen är analfabeter, modersmålet skiljer sig mycket från svenskan, modersmålet använder inte det latinska alfabetet, förväntningar på sig själv och utifrån och såklart inställningen hos den nyanlända eleven. Vill jag det här tillräckligt mycket?


Börjar pedagogen misstänka att det finns läs- och skrivsvårigheter hos eleven måste man börja kartlägga. Den första kartläggningen i litteracitet som man gör på nyanlända elever på modersmålet, kan ge en första vägledning. Denna ska vi från 2016 använda på nya barn i Sverige. Hittas på Skolverkets bedömningsstöd.


Men det finns fler hjälpmedel och frågor att ta ställning till:


  • kolla elevens hörsel och syn
  • använda kompensatoriska hjälpmedel, tex talsyntes och talböcker
  • en-till-enundervisning med specialpedagog/ SVA-lärare
  • ge eleven ett sammanhang med bildstöd och mycket samtal om arbetet i klassen
  • stöd i läs- och skrivinlärningen på modersmålet om den inte kommit igång

Lita på din intuition! Våga ta upp även de nyanlända eleverna med specialläraren och på elevvårdskonferenser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar