lördag 4 mars 2017

Vi lär tillsammans

https://kooperativt.com/2016/05/04/struktur-karusellen/

Även om jag sedan augusti 2016 inte längre är klassföreståndare på lågstadiet, så jobbar jag och eleverna lika aktivt med kooperativt lärande i Förberedelseklassen och i Sva- undervisningen. Jag vill ge eleverna olika strategier för att lära sig svenska och även att samarbeta med en av läraren vald klasskompis .
En ny favorit är Karusellen. Den är hämtad från Pauline Gibbons bok  Lyft språket Lyft
tänkandet. Mer om metoden i länken ovan.
Den kom jag på ett sätt i kontakt med första  gången på en utbildning. Då hette den intervjukarusellen. En inre och en yttre  ring som roterade och intervjuade varandra.
Jag har som mest 8 elever på samma gång så den fungerar inte riktigt i mitt klassrum. Däremot fungerar karusellen alldeles utmärkt. Senast använde vi den när jag ville ta reda på förförståelsen inför att vi skulle läsa en faktabok om löss.
Klassrummet  har alla bänkar möblerade i en grupp i mitten och jag la ut materialet till karusellen runt om på 4 stationer. När eleverna cirkulerar runt borden så stöter de på olika uppgifter .

Station 1: para ihop ord och bild.  Nya ord ur boken om löss, som har googlats och jag har akrivit ut bilderna. Ibland går det att kopiera bilder ur böcker \ texter vi ska läsa.

Station 2: lucktext. Meningar om det valda ämnet med luckor som ska fyllas i. Ifyllda meningar kan sedan ligga kvar till nästa grupp kommer till stationen. På så sätt kan eleverna kontrollera varandras svar i och bedöma om svaren är rimliga.

Station 3: Skriv frågor. Vad vill vi veta om ämnet? Dessa frågeställningar  kan sedan föras in i VÖL-tabellen under Önskar veta.

Station 4:  sätta ut delar på lusen. Lusens delar. Inslag av NO.

Varje grupp/lärpar jobbar med sin färg på pennorna så kan vi efteråt följa gruppernas arbete och sammanställa vad vi vet och föra in i VÖL- tabellen  under Vet.

Lektionen kräver mycket stöttning, gärna i form av studiehandledare på modersmålet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar